کارجو کارجو .

کارجو

قانون کار چیست؟ حقوق وزارت کاری چگونه محاسبه می‌شود و در سال ۱۴۰۰ باید چقدر حقوق بگیرید؟

بر اساس تورم سالانه و شرایط اقتصادی، هر سال حقوق وزارت کار 1400 مقداری افزایش می‌یابد. اما بسیاری اعتقاد دارند این افزایش حقوق همچنان برای گذران زندگی کارمندان و کارگران کافی نیست. این در حالی است که برخی از واحدهای خصوصی، از پرداخت همین حقوق به کارکنان خودداری می‌کنند.

نگرانی از تامین هزینه‌های خانواده، عدم امنیت شغلی و فشارهای روزافزون اقتصادی و روانی، مشکلات روزمره‌ای هستند که کارگران و کارمندان با آنها دست‌وپنجه نرم می‌کنند. در این میان تنها کاری که از دست این افراد برمی‌آید؛ انتظار برای تصویب قانون افزایش حقوق در مجلس و شورای عالی کار است.

از سال‌ها پیش، شورای عالی و وزارت کار تمام تلاش خود را کرده‌اند تا با وضع قوانینی، از تضییع حقوق کارگران و کارمندان جلوگیری کرده و حداقلی برای حقوق دریافتی تعیین کنند. اما قطعا تفاوت شایانی بین افراد تازه‌کار و افراد باسابقه و یا مدیران و کارمندان وجود دارد. بنابراین مبالغی که در قراردادها ذکر می‌شود؛ بیشتر از هر چیز به عرف بازار برای آن شغل و سمت بستگی دارد.

تعیین میزان افزایش حقوق کارگری در سال بعد همیشه یکی از دغدغه‌ها و نگرانی‌های شاغلین در روزهای پایانی سال بوده است. افزایش هزینه‌ها و تورم، فشار بسیار زیادی به قشر کارگر وارد کرده و بسیاری معتقدند که حداقل حقوق کارگری تناسبی با وضعیت معیشتی موجود ندارد و پاسخگوی هزینه‌های خانوارهای کارگری نیست.

وزیر تعاون، کار و رفاه امور اجتماعی در روز شنبه ۲۳ اسفند ۹۹ و طی ارتباط زنده‌ با شبکه ۲ سیما در مورد نتایج جلسات افزایش حداقل حقوق کارگری توضیحاتی ارائه کرد. به گفته ایشان، با توافقات صورت گرفته بین کارفرمایان و کارگران، میزان افزایش حقوق ۱۴۰۰ حدود ۳۹ درصد افزایش پیدا خواهد کرد. به این ترتیب حداقل حقوق پایه کارگری در سال جدید بیشتر از ۴ میلیون تومان محاسبه خواهد شد.

قانون کار چیست؟
سند جامع حمایت از حقوق کارگر در سال  ۱۳۶۹ در دوازده فصل کلی تدوین و تصویب شد. از آن زمان این سند، مبنای تمامی تصمیم گیری‌ها راجع به حق و حقوق کارگران و شاغلین خواهد بود. بسیاری از مفاهیم مثل حداقل مزد، حق سنوات، حق بیمه، حق السعی و اصطلاحاتی مانند آن که در مورد حقوق و دستمزد می‌شنوید تعریف مشخصی در قانون کار دارد.  این قانون دارای فصول زیر است:

تعاریف و اصول کلی
قرارداد کار
شرایط کار
حفاظت فنی و بهداشت کار
آموزش و اشتغال
تشکل‌های کارگری و کارفرمایی
مذاکرات و پیمان‌های دسته‌جمعی کار
خدمات رفاهی کارگران
مراجع حل اختلاف
شورای عالی کار
جرایم و مجازات‌ها
مقررات متفرقه
مطابق با قانون کار، کارگر به فردی گفته می‌شود که در ازای کار درخواستی برای کارفرما، مزد و حقوق دریافت می‌کند و به دو دسته کارگر مشمول قانون کار و کارگر غیرمشمول قانون کار دسته بندی می‌شود. لازم به ذکر است کارمندان شرکت‌های خصوصی هم بر طبق قانون، مشمول قوانین کارگری محسوب می‌شوند.

نحوه‌ی افزایش حقوق وزارت کاری چگونه است؟
هر سال در لایحه بودجه، دولت مقدار افزایش حقوق کارمندان دولت را اعلام می‌کند و در صورت تصویب مجلس، اعمال خواهد شد. معمولا همین میزان افزایش برای حقوق کارگر هم در نظر گرفته می‌شود؛ اما این عدد باید در شورای عالی کار تصویب شود.

شورای عالی کار یکی از زیرمجموعه‌های وزارت تعاون، کار و رفاه امور اجتماعی است که برخی وظایف و مسئولیت‌های مربوط به قانون کار، از جمله تعیین میزان حقوق کارگری را بر عهده دارد. اعضای شورای عالی کار از ۹ نفر عضو تشکیل می‌شود که شامل وزیر تعاون، کار و رفاه امور اجتماعی، دو نفر به تایید هیئت وزیران، سه نفر نماینده کارگران و سه نفر نماینده کارفرمایان است. در جلسه شورای عالی در مورد میزان افزایش حقوق حداقلی کارگری بحث و گفتگو انجام می‌شود و رقم توافق شده به عنوان میزان افزایش حقوق در سال بعد ابلاغ خواهد شد.

در حقوق پرداختی، به غیر از مبلغ پایه، ردیف‌هایی مانند حق مسکن، حق خواروبار، حق اولاد و پایه سنوات هم در نظر گرفته می‌شود که پرداخت آن به کارگر ضروری است. البته توجه داشته باشید که در قانون کار، کارمندان بخش خصوصی هم کارگر محسوب می‌شوند. بنابراین به غیر از صاحبان مشاغل آزاد، بقیه مشاغل از این قانون پیروی می‌کنند. البته دولت و برخی نهادهای دیگر، قانون دیگری هم دارند که بر حقوق آنها تاثیرگذار است.

بر مبنای قانون کار، درصد افزایش مزد به دو عامل اصلی بستگی دارد:

میزان تورم سالیانه
هزینه سبد معیشت خانوار
کارشناسان در دولت و سایر نهادها، با بررسی این دو عدد، نرخ افزایش درآمد و حقوق را مشخص و تصویب می‌کنند. هزینه سبد معیشت خانوده در هر سال هم توسط کمیته دستمزد که زیرمجموعه شورای عالی کار به‌شمار می‌رود؛ محاسبه و اعلام می‌شود.

معمولا برای محاسبه حقوق وزارت کار، حداقل حقوق روزانه را محاسبه می‌کنند. در قانون کار، ۴۴ ساعت کار هفتگی اجباری است و بیشتر از آن اضافه کار محسوب می‌شود. بر این اساس بسیاری از سازمان‌ها به‌جای شش روز با هفت ساعت و بیست دقیقه کار، ترجیح می‌دهند پنج روز کاری با ساعات کاری بیشتر داشته باشند.

رقمی که به‌عنوان حداقل حقوق وزارت کار از آن نام بردیم، برای فردی است که هنوز یک سال سابقه کار ندارد یا هیچ مزایای دیگری دریافت نمی‌کند. اگر حداقل یک سال است که در کارگاه فعلی مشغول به‌کار هستید و پایه سنوات به حقوق ماهیانه شما افزوده شده یا تحت عناوین دیگر حقوق بالاتری دریافت می‌کنید؛ فرمول دیگری برای محاسبه افزایش دستمزد شما وجود دارد. در قانون کسانی که این شرایط را دارند در سایر سطوح مزدی قرار گرفته و افزایش دستمزدشان با این روش محاسبه می‌شود:

عدد ثابت+درصد افزایش‌یافته×مزد سال قبل= مزد امسال

کارفرمایان باید در سال ۱۴۰۰ چقدر حقوق به کارکنان خود پرداخت کنند؟
کارکنان باید در سال ۱۴۰۰، به کارگری که فاقد سابقه کار است، مطابق جدول زیر، حقوق بدهند:

دستمزد روزانه (با مبنای ۳۰ روزه)
۸۸۵٫۱۶۵ ریال
دستمزد ماهیانه
۲٫۶۵۵٫۴۹۵ تومان
پایه سنوات
۰
بن
۶۰۰٫۰۰۰ تومان
حق مسکن
۴۵۰٫۰۰۰ تومان
حق اولاد
۲۶۵٫۵۴۹ تومان
دریافتی بدون فرزند پس از کسر حق بیمه
3446198
دریافتی با ۱ فرزند پس از کسر حق بیمه
3711657
 

سایر سطوح مزدی اما افزایش کمتری خواهند داشت و طبق توافقات صورت گرفته، ۲۶% افزایش پیدا خواهند کرد. برای پیدا کردن شغل میتوانید به سایت های استخدامی سر بزنید.


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۶ تیر ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۲۳:۵۹ توسط:محیا باقری موضوع: نظرات (0)