کارجو کارجو .

کارجو

راهنمای شرایط و مهارت‌های لازم برای جذب مهندس صنایع

چارچوب اصلی وظایف شغلی مهندس صنایع

همانطور که دیدید مسیرهای شغلی و حوزه‌های کاری مهندسی صنایع بسیار گسترده هستند و با توجه به گرایش تخصصی و حیطه کاری‌تان وظایف مختلفی بر عهده خواهید گرفت. به غیر از مسئولیت‌های مرتبط با هر کدام از زیرشاخه‌ها، معمولا کارفرما هنگام جذب و پذیرش شما، انتظار دارد وظایف زیر را نیز بر عهده بگیرید:

· کاهش اتلاف انرژی، زمان و هزینه در سازمان

· اطلاع از تمام فرآیندهای درون سازمانی و تولیدی

· ایجاد حداکثر بازدهی در تولید و فرآیندهای جاری در مجموعه

· تدوین و طراحی استانداردها برای فرآیندها و محصولات تولیدی

· تجزیه و تحلیل هزینه‌ها و صورت‌های مالی با روش‌های کنترل کیفیت و بهبود آنها

· ایجاد سیستم کنترل برای اطمینان از مطابقت محصول با استانداردهای کیفیت‌سنجی

· خودکارسازی و اتوماسیون فرآیندهای ساخت

· ایجاد تعادل و بهینه‌سازی زمان، هزینه، ریسک، ایمنی محیط کار و…

· تعالی سازمانی

· یافتن عیوب و رفع آنها

· نظارت بر مراحل مختلف تولید

· گزارش‌گیری و تجزیه و تحلیل هزینه‌ها، منابع و فرآیندها

· صحبت با مشتریان و برنامه‌ریزی برای حل دغدغه‌ها و نارضایتی آنها

ویژگیهای فردی و مهارتهای لازم برای استخدام مهندس صنایع

برای اینکه در سازمان‌های بزرگ و معتبر پذیرفته شوید؛ باید برخی از مهارت‌هایتان را تقویت کنید. مهارت‌های تخصصی مورد نظر کارفرما را با مراجعه به سایت جاب ویژن و بررسی آگهی‌های شغلی استخدام مهندس صنایع می‌توانید مشاهده کنید. اما مهارت‌های عمومی و فردی که کارفرما را مجاب خواهد کرد شما را جذب کند شامل موارد زیر می‌شود:

· خلاقیت

· تفکر انتقادی

· مهارت‌های شنیداری

· مهارت حل مسئله

· مهارت‌های گفتاری و تعامل

· توانایی دید کلی و نگاه از بالا

· مهارت تحلیل و آنالیز کردن

· به‌روز بودن

· مشتری‌مداری

شغل مهندسی صنایع چه مزایا و معایبی دارد؟

برای افرادی که جویای کار هستند؛ اطلاع از این مسئله که شغل مورد نظرشان چه مزایا و معایبی دارد از اهمیت زیادی برخوردار است. در یک نگاه کلی، می‌توان گفت که مزایای شغل مهندسی صنایع به مراتب بیشتر از معایب آن است. همین مسئله موجب شده تعداد دانشجویان ورودی به رشته مهندسی صنایع در دانشگاه‌ها روز به روز افزایش پیدا کند.

امکان کار پاره وقت

بسیاری از مهندسان صنایع به صورت پاره وقت با مجموعه‌های مختلف همکاری دارند. البته این امکان برای بسیاری از سازمان‌ها مانند کارخانه‌ها فراهم نیست ولی در سازمان‌های کوچک‌تر و خصوصی امکان کار پاره وقت برای مهندسان صنایع وجود دارد.
در سایت جاب ویژن با استفاده از فیلتر «نوع همکاری» و انتخاب دورکاری، می‌توانید تعدادی از این فرصت‌های شغلی برای استخدام مهندس صنایع را مشاهده کنید.

امکان ارتقاء شغلی

بسیاری از مدیران ارشد و میانی در سازمان‌ها، مهندسان صنایعی هستند که چندین سال در آن مجموعه مشغول به کار بوده‌اند. اگر احتمال ارتقاء و پیشرفت شغلی برای شما اهمیت زیادی دارد؛ مهندسی صنایع می‌تواند سکوی پرتاب مناسبی برای شما باشد.
از آنجا که به عنوان مهندس صنایع باید با تمام دپارتمان‌های درون سازمان ارتباط برقرار کنید و از روندها و سیستم های جاری در مجموعه باخبر باشید؛ شانس شما برای رسیدن به جایگاه مدیریت بالاتر از سایر رشته‌ها خواهد بود. البته واضح است که برای رسیدن به این موقعیت شغلی باید چندین سال در مجموعه کار کرده و توانمندی‌های حرفه‌ای خود را اثبات کرده باشید.

کار در سازمان‌های خصوصی

برخلاف رشته‌هایی مانند مهندسی برق و مکانیک، بیشتر فرصت‌های استخدام مهندس صنایع معمولا متعلق به سازمان‌های خصوصی هستند. از آنجا که موقعیت‌های شغلی به‌وجودآمده برای مهندسی صنایع نسبتا جدید هستند؛ هنوز در بسیاری از سازمان‌های دولتی برای آنها جایگاه مناسبی ایجاد نشده است.

البته قطعا در سال‌های آینده و با اطلاع‌رسانی درباره این موقعیت‌های شغلی جدید، فرصت‌های بیشتری برای جذب مهندس صنایع در سازمان‌های دولتی نیز فراهم خواهد شد. اما اگر در حال حاضر در جستجوی کار هستید؛ خوب است بدانید که احتمال جذب شدن شما در سازمان‌های خصوصی بیشتر از یافتن مشاغل دولتی است.

سرکشی کردن به واحدهای مختلف

یکی از معایب مشاغل مرتبط با مهندسی صنایع، رفتن به سایر واحدهای درون سازمانی و نظارت و سرکشی کردن به آنهاست. البته بسته به حیطه تخصصی شما، ساعاتی که باید پشت میز کار خود بنشینید تغییر خواهد کرد. معمولا مهندسان فعال در زمینه‌های مدیریت پروژه و کنترل کیفیت، باید بیشتر زمان کاری خود را صرف سرکشی به سایر واحدها از جمله خط تولید یا خط مونتاژ کنند.

جمع‌بندی
با توجه به رشد و گسترش روزافزون علم و افزایش تولید، رقابت بین سازمان‌های مختلف نیز بیشتر شده است. این رقابت باعث شده تا بهینه‌سازی فرآیندها، زمان، هزینه و… اهمیت زیادی پیدا کند؛ چرا که حتی یک ریال صرفه‌جویی در هزینه‌ها یا یک روز سریع‌تر انجام دادن کارها می‌تواند برگ برنده مجموعه در بازار رقابتی باشد.

مهندسی صنایع شاخه های مختلفی دارد و اکثر فرصت‌های شغلی برای جذب مهندس صنایع در زمین٬های کنترل کیفیت، مدیریت پروژه، مدیریت تولید، مدیریت عملیات، مدیریت محصول، مارکتینگ و مدیریت منابع انسانی و مالی منتشر می‌شوند که می‌توانید این آگهی‌ها را در جاب ویژن مشاهده کنید.

همین مسئله باعث شده سازمان‌ها بیشتر از قبل متوجه اهمیت استخدام مهندس صنایع شوند و تعداد آگهی‌های درخواست همکاری برای این رشته در سایت کاریابی جاب ویژن افزایش پیدا کند. مهندس صنایع وظیفه دارد حداکثر بازدهی را در سازمان ایجاد کرده و فرآیندها، تولید، هزینه و زمان، انرژی و…. را بهینه‌سازی کند.

ارسال رزومه مناسب  در سایت استخدامی معتبر و داشتن سابقه کار اهمیت بسیاری در پیدا کردن شغل ایده‌آلتان دارد. با این حال تعدادی از سازمان‌ها اقدام به استخدام مهندس صنایع بدون سابقه کار می‌کنند که می‌توانید مسیر شغلی خود را از کار در آنها شروع کنید. با ادامه دادن این روند و پس از کسب تجربه کافی، حتی امکان آن را دارید که به جایگاه مدیر میانی یا ارشد در سازمان دست پیدا کنید.


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۳ تیر ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۲۰:۵۵ توسط:محیا باقری موضوع: نظرات (0)