کارجو کارجو .

کارجو

راهنمای استخدام فروشنده و مهارت‌های لازم فروشندگی

حوزه فروش بسیار گسترده و متنوع است و هر شرکت و سازمانی برای عرضه و فروش محصول و خدماتش به استخدام فروشنده آقا یا خانم حرفه‌ای و باتجربه نیاز دارد.

 در این حوزه، موقعیت‌ها و رده‌بندی‌های شغلی متفاوتی مثل فروشندگی، ویزیتور، کارشناس و مدیر فروش وجود دارد که هرکدام مسئولیت‌های متفاوتی دارند.

 در این مقاله قصد داریم در مورد استخدام فروشنده و ویزیتور و شرایط و مهارت‌های لازم برای احراز این شغل صحبت کنیم. همچنین در مورد تفاوت‌های فروشنده با نماینده فروش، ویزیتور و کارشناس هم توضیحاتی ارائه خواهیم داد.

امیدواریم مطالعه این مقاله به شما کمک کند دید بهتری از حوزه فروشندگی پیدا کنید و با توجه به توانمندی‌های خود بهترین موقعیت شغلی و استخدام را انتخاب کنید. در ادامه با ما در جاب ویژن همراه باشید.

فروشنده به چه کسی گفته می‌شود؟

فروشنده یا salesperson همان‌طور که از اسمش مشخص است مسئولیت عرضه محصولات شرکت و سازمان و راهنمایی و پشتیبانی مشتریان را بر عهده دارد. عنوان شغلی فروشنده طیف وسیعی از مشاغل را در برمی‌گیرد؛ از فروشندگی محصولات و اجناس مغازه گرفته تا صندوقدار و فروشنده شرکتی و ویزیتور در زمره کار فروشندگی قرار می‌گیرند. فروشنده‌‌ها ممکن است در داخل شرکت و از طریق تلفن یا آنلاین، فروشندگی کنند یا به‌صورت حضوری و به‌عنوان نماینده فروش به ملاقات مشتریان بروند و آن‌ها را ترغیب به خرید خدمات و محصولات شرکت کنند.

فروشنده‌های حرفه‌ای معمولا مدرک لیسانس در رشته‌های مرتبط مثل تجارت، بازاریابی و … دارند. هرچند در مورد جذب فروشنده‌ ساده در فروشگاه و مغازه، سخت‌گیری کمتری در مورد مدرک تحصیلی متقاضیان اعمال می‌شود و افراد مختلف با داشتن مهارت‌های لازم می‌توانند در این مشاغل مشغول به کار شوند.

فروشنده چه وظایفی دارد؟
مسئولیت و وظایف شغلی فروشنده با توجه به نوع شغل و سازمان و کسب‌وکاری که در آن مشغول به کار می‌‌‌شوید ممکن است متفاوت باشد. مسلماً وظایف یک فروشنده مغازه با کارمند فروش شرکت یا سازمان با هم متفاوت است؛ اما اگر بخواهیم به‌طورکلی، شرح وظایف و مسئولیت‌های فروشنده را توضیح دهیم می‌توانیم موارد زیر را بیان کنیم:

خوشامدگویی و استقبال از مشتریان حضوری و غیرحضوری
کمک به مشتریان برای پیدا کردن محصولات و اقلام موردنیاز
پیگیری موجودی کالا و ارائه گزارش به سرپرست فروش
تهیه برنامه و استراتژی فروش
برنامه‌ریزی و زمان‌بندی برای فعالیت‌های فروش
تهیه و نگهداری پایگاه داده و اطلاعات مشتریان
تهیه و تدارک ابزارهای تبلیغات فروش
برنامه‌ریزی فعالیت‌های بازاریابی حضوری و غیرحضوری
هماهنگی و قرار ملاقات با مشتریان حضوری
تماس با مشتریان جدید و مشتریان قدیمی برای فروش تلفنی
ارائه و توضیح محصولات و خدمات جدید به مشتریان فعلی و بالقوه
مذاکره با مشتریان و نهایی کردن فروش
توسعه و گسترش پیشنهاد‌های فروش
تنظیم و ارائه قرارداد فروش
ارائه آموزش‌های لازم در مورد محصولات به مشتریان
ثبت سوابق فروش و ارائه گزارش‌های روزانه، هفتگی و ماهانه فروش
پاسخگویی به سؤالات و نگرانی‌های مشتریان از طریق تلفن، ایمیل، آنلاین یا حضوری
اطمینان از رضایت مشتریان از خدمات و محصولات و حفظ روابط خوب و حسنه با مشتری
پیگیری فعالیت‌های فروش
بررسی کیفیت کالا و خدمات قبل از تحویل به مشتری
نظارت بر روند sale و ارائه گزارش به سرپرست و مدیریت
انجام تحقیقات و بررسی بازار
شرکت در رویدادهای فروش
بررسی و نظارت بر رقبا، شرایط بازار و توسعه محصول
فروشندگان در چه کسب و کارهایی مشغول به کار می‌شوند؟
تقریباً هر کسب‌وکاری که حداقل یک محصول یا سرویس برای فروش داشته باشد به استخدام فروشنده هم نیاز خواهد داشت. کارجویانی که به دنبال موقعیت‌های شغلی مرتبط با فروشندگی مثل صندوقدار، فروشنده حضوری، نماینده فروش و بازاریاب هستند می‌توانند با توجه به علاقه‌مندی و توانایی‌هایشان در حوزه‌های بسیار متنوعی کار پیدا کنند.

برای مشاهده آگهی‌های استخدام فروشنده و بازاریاب کلیک کنید.

برخی از کسب‌وکارهایی که بیش از همه به جذب فروشنده، صندوقدار و بازاریاب نیاز دارند عبارت‌اند از:

کتاب‌فروشی‌ها
فروشگاه‌های پوشاک و بوتیک‌ها
خرده‌فروشی‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای
رستوران‌ها
شرکت‌ها و سازمان‌های کوچک و بزرگ در زمینه‌های مختلف
شرکت‌های ارائه خدمات
فروشگاه‌های آنلاین
کارخانه‌ها و تولیدی‌های مختلف
استخدام و جذب فروشنده به چه تحصیلاتی نیاز دارد؟
در حوزه فروش، مشاغل مختلفی وجود دارند و برای هر موقعیت شغلی هم شرایط و الزامات شغلی متفاوتی ممکن است وجود داشته باشد. اما به‌طور کل، کارفرماها برای استخدام بازاریاب و فروشنده، تحصیلات مرتبط درزمینه‌های مرتبط، مارکتینگ و بازاریابی، تجارت و سایر رشته‌های مرتبط را در اولویت استخدام قرار می‌‌دهند. به‌ویژه برای استخدام بازاریاب و ویزیتور و نماینده فروش، دارا بودن تحصیلات امتیاز ویژه‌ای برای متقاضیان به حساب می‌آید.

بااین‌حال، یک فروشنده موفق بیش از تحصیلات به مهارت‌‌ها و تجربیات عملی نیاز دارد و اگر فردی این شرایط را داشته باشد و تحصیلاتش غیر مرتبط باشد باز هم شانس خوبی برای جذب خواهد داشت. همچنین برای سطوح شغلی پایین‌تر مثل صندوقدار، فروشنده مغازه و فروشگاه و … تحصیلات اهمیت کمتری دارد و بیشتر تأکید بر مهارت‌های اجتماعی و روابط عمومی کارجو است.

مهارت‌های مورد نیاز برای شغل فروشنده
فروشنده موفق و حرفه‌ای علاوه بر تحصیلات مرتبط، به مهارت‌های و توانایی‌های خاصی هم نیاز پیدا خواهد کرد. این مهارت‌ها به دو دسته مهارت‌های نرم و مهارت‌‌های سخت یا تخصصی تقسیم می‌شوند. مهارت‌های نرم شامل مهارت‌‌های فردی مثل روابط عمومی بالا و قدرت مذاکره و ارائه محصول می‌شود. از جمله مهارت‌های سخت موردنیاز برای جذب فروشنده هم می‌توان به توانایی کار با کامپیوتر، تسلط بر نرم‌افزارهای لازم مثل مجموعه مایکروسافت آفیس و آشنایی با فرآیندها و تکنیک‌های فروش اشاره کرد.

جمع‌بندی
هر کسب‌وکار و بنگاه تجاری برای فروش محصولات و خدماتش به استخدام و جذب فروشنده نیاز خواهد داشت؛ به همین دلیل بازار کار نسبتا خوبی برای این شغل وجود دارد و در صفحه فرصت‌های شغلی جاب ویژن می‌توانید تعداد زیادی آگهی استخدام فروشنده را مشاهده کنید.

مطلب مرتبط: شرایط جذب فروشنده

 استخدام فروشندگی نیازمند مهارت‌های نرم و سخت متعددی است و برخی افراد توانایی و مهارت ذاتی بیشتری برای فروش دارند. برای کسانی که به این حوزه علاقه‌مندند، فروشندگی شغلی جذاب و هیجان‌انگیزی است که شما را به مرحله دل‌چسب و شیرین فروش و نهایی کردن قرارداد می‎رساند.
با کسب تجربه و تقویت مهارت‌ها و توانایی‌های فروش می‌توانید در حوزه فروش پیشرفت خوبی داشته باشید و به پست‌های بالاتری مثل کارشناس فروش، سرپرست فروش یا حتی فرصت شغلی مدیر فروش ارتقا پیدا کنید.

 


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۹ خرداد ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۳۰:۴۲ توسط:محیا باقری موضوع: نظرات (0)