کارجو کارجو .

کارجو

حقوق و دستمزد کافی چه قدر است؟

افزایش حقوق و دستمزد

بر مبنای قانون کار، درصد افزایش مزد به دو عامل اصلی بستگی دارد:

میزان تورم سالیانه
هزینه سبد معیشت خانوار
کارشناسان در دولت و سایر نهادها، با بررسی این دو عدد، نرخ افزایش درآمد و حقوق را مشخص و تصویب می‌کنند. هزینه سبد معیشت خانوده در هر سال هم توسط کمیته دستمزد که زیرمجموعه شورای عالی کار به‌شمار می‌رود؛ محاسبه و اعلام می‌شود.

روند اجرای قانون افزایش درآمد کارمندان به این صورت است که باید این نرخ در لایحه بودجه بیان شده و به تصویب مجلس برسد. پس از تصویب، این افزایش مبلغ به نهادها اعلام شده و اجرایی می‌گردد.

اما افزایش حقوق کارگران باید مراحل پیچیده‌تری را پشت‌سر بگذارد. حل این مسئله نیازمند برگزاری جلسات شورای عالی کار است تا پس از تعیین هزینه سبد معیشت خانواده، نرخ افزایش دستمزد کارگر را مشخص کنند. برای تصویب این رقم معمولا چندین جلسه برگزار می‌شود تا دلایل هر گروه (کارگران، کارفرمایان و دولت) شنیده شده و تصمیم قطعی گرفته شود.

نرخ افزایش دستمزد کارمندان رسمی، مانند سایر مواد لایحه بودجه، باید به تصویب مجلس برسد. اما برخی از نمایندگان اعتقاد دارند که به‌دلیل نامشخص بودن تعداد کارمندان دولت و رقم بالای اعتبارات موردنیاز، تصویب این افزایش نیازمند کار و زمان بیشتری است.

چگونه درخواست افزایش حقوق بدهیم؟

علاوه بر موارد ذکر شده که در قانون درنظر گرفته شده‌اند؛ شما می‌توانید از کارفرمای خود تقاضای افزایش حقوق داشته باشید. البته در مطرح کردن این مسئله باید نکات زیادی را در نظر بگیرید؛ مثلا زمان درخواست و یا مبلغ موردنظر باید مناسب با شراط باشد. در زیر چند نکته بسیار مهم که باید هنگام درخواست افزایش حقوق درنظر داشته باشید را توضیح داده‌ایم:

خود را با همکاران‌تان مقایسه کنید: بهتر است ابتدا میانگین حقوق افرادی که در رشته شما کار می‌کنند و به‌اندازه شما سابقه و تجربه کار دارند را به دست آورید و با حقوق‌تان مقایسه کنید. البته رنج حقوقی سازمان را هم در نظر داشته باشید. چنانچه حقوق‌تان کمتر از میانگین افرادی با تجربه و توانایی‌های شماست؛ با مدیرتان درباره افزایش حقوق صحبت کنید.


درباره افزایش حقوق همکاران‌تان اطلاعات جمع کنید: معمولا هر سازمان برای بالا بردن حقوق کارکنان خود روند خاصی را طی می‌کند. بهتر است از قبل در این رابطه اطلاعات کافی به دست بیاورید تا حرکتی خلاف عرف شرکت انجام ندهید.
زمان مناسبی را انتخاب کنید: حتما روزی را انتخاب کنید که مدیرتان شرایط خوبی دارد. همچنین بهتر است در ایامی که شرکت دچار مشکلات مادی و یا درگیری داخلی و… است؛ حرفی از درخواستتان نزنید.
پس از طی یک دوره موفقیت‌آمیز درخواست افزایش حقوق داشته باشید: اگر چند هفته پس از حضورتان در سازمان درخواست خود را اعلام کنید؛ احتمالا با مخالفت مدیرتان روبرو می‌شوید. حداقل چند ماه با حقوق فعلی کار کنید و توانایی‌ها و مهارت‌هایتان را به سازمان نشان دهید. حالا فرصت خوبی است که برای بالا بردن حقوق‌تان با سازمان وارد مذاکره شوید.
مبلغ حدودی را در ذهن داشته باشید: بهتر است قبل از صحبت با مدیریت و بر اساس نکات گفته شده، مبلغی حدودی را برای افزایش دستمزدتان مدنظر داشته باشید تا مذاکره سریع‎تر پیش برود.
از موضع بالا صحبت نکنید: داشتن اعتماد به نفس بسیار روی فرد مقابل تاثیرگذار است؛ اما برای اینکه به خواسته‌تان برسید از اهرم فشار استفاده نکنید. از مدیران و سازمان سپاسگزار باشید و تهدید به استعفا ننمایید. می‌توانید بگویید چقدر از حضور در این سازمان و قدردانی مدیرتان خوشحال هستید و افزایش حقوق می‌تواند شوق و میل شما را برای پیشرفت بالا ببرد.
جمع بندی
دریافت حقوق و دستمزد یکی از اصلی‌ترین دلایل هر فرد برای کار کردن است. از سال‌ها پیش، شورای عالی و وزارت کار تمام تلاش خود را کرده‌اند تا با وضع قوانینی، از تضییع حقوق کارگران و کارمندان جلوگیری کرده و حداقلی برای حقوق دریافتی تعیین کنند. اما قطعا تفاوت شایانی بین افراد تازه‌کار و افراد باسابقه و یا مدیران و کارمندان وجود دارد. در این مقاله راجع به عوامل تاثیرگذار روی حقوق دریافتی و نحوه افزایش آن صحبت کردیم. برای اطلاعات بیشتر به سایت استخدام مراجعه کنید.

 

 


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۵:۴۹:۰۸ توسط:محیا باقری موضوع: نظرات (0)