کارجو کارجو .

کارجو

استخدام تهران؛ نگاهی به بازارکار و آمار اشتغال در این استان

شهر و استان تهران به خاطر مرکزیت و پایتخت بودن، بازار کار بسیار خوبی در مقایسه با سایر شهرها و استان‌های کشور دارد و در تمامی رشته‌ها و مشاغل، فرصت‌های شغلی متعددی وجود دارد. بر طبق آمار به دست آمده، بیشترین بخش اشتغال و کاریابی تهران مربوط به بخش خدمات بوده و کمترین میزان اشتغال نیز به بخش کشاورزی اختصاص پیدا می‌کند.

با بررسی تعداد آگهی‌های موجود در شهرهای تهران با سایر شهرها می‌توانیم این طور نتیجه بگیریم که بیش از ۷۰% کل فرصت‌های شغلی مربوط به شهرهای مختلف استان و شهر تهران است. در این مقاله، قصد داریم بر بازار کار و آگهی‌های استخدام تهران و شرایط جذب نیروی کار در این شهر و استان مروری داشته باشیم و مشاغل پرتقاضا و پرکاربرد را با یکدیگر بررسی کنیم.

مزایای اشتغال در استان تهران


هرچند به طور کلی ساکنین تهران برای موقعیت‌های شغلی واقع در این شهر، رزومه ارسال می‌کنند؛ اما مزایای کار در پایتخت ایران باعث شده بسیاری از کارجویان از شهرهای اطراف و حتی استان‌های مجاور مثل البرز و شهر کرج تمایل به پیدا کردن فرصت شغلی در تهران داشته باشند.

برخی از مزایای کار و اشتغال در پایتخت عبارتند از:

بازار کاری بهتر و تنوع شغلی بیشتر
تهران پایتخت ایران است و طبعا تمرکز اصلی صنایع و تجارت و کسب و کارهای مختلف در این شهر قرار دارد. تمامی کسب و کارها و شرکت‌ها یا سازمان‌های بزرگ یا کلا در تهران قرار دارند یا حتما دفتر مرکزی یا شعبه‌ای در این کلانشهر دارند. همین موضوع باعث شده فرصت‌های شغلی بسیار زیاد و متنوعی در پایتخت وجود داشته باشد و در هر زمینه و حوزه فعالیتی، صدها و هزاران امکان اشتغال وجود داشته باشد.

شما در هر رشته‌ای که تحصیل کرده باشید و هر تخصص و مهارتی داشته باشید حتما صدها موقعیت شغلی و فرصت‌های شغلی مرتبط در تهران می‌توانید پیدا کنید. هرچند در پایتخت هم برخی مشاغل، موقعیت‌های شغلی بهتر و درآمد بالاتری دارند؛ اما به هرحال هرکسی با هر سطح سابقه و مهارت می‌تواند با جستجوی آگهی های استخدام تهران، شغل مناسبی برای خود پیدا کند.

حقوق و دستمزد بالاتر
پایتخت بودن و بالا بودن سطح هزینه‌‌های زندگی باعث افزایش میانگین حقوق و درآمد موقعیت‌‌های شغلی این شهر هم شده است. به طور مثال، یک موقعیت شغلی ثابت مثل کارشناس دیجیتال مارکتینگ در تهران، میانگین حقوق و دستمزد بسیار بالاتری از همین شغل در شهرهای دیگر ایران دارد. همین موضوع باعث شده بسیاری از کارجویان برای پیدا کردن کار با حقوق بالا و بهتر به دنبال آگهی‌های استخدام تهران و شهرهای اطراف آن باشند.

پیشرفت کاری و ارتقاء شغلی
حتی اگر با یک شغل ورودی و ابتدایی وارد بازار کار شده باشید امکان پیشرفت و ارتقاء شغلی زیادی خواهید داشت؛ چرا که تمام مشاغل بالاتر و سطوح شغلی بهتر در سازمان‌های پایتخت و استان تهران وجود دارند. در صورتی که در شهرهای دیگر ایران به دلیل امکانات محدودتر و تعداد سازمانهای کمتر این فرصت پیشرفت کمتر وجود داشته باشد.

امکان پیدا کردن سریعتر کار جدید در صورت استعفا یا اخراج
به خاطر بازار کار خوب تهران، در صورتی که از شغلتان استعفا بدهید یا به هر دلیلی تعدیل یا اخراج شوید در مدت زمان کوتاه‌تری می‌‌توانید فرصت شغلی بعدی را پیدا کنید و مشغول به کار شوید. در صورتی که از دست دادن شغل در یک شهر کوچک ایران، ممکن است به معنی دوره طولانی بیکاری باشد و جستجوی کار مناسب، زمان زیادی طول بکشد.

فرصت‌های فریلنسینگ و پروژه‌ای بیشتر
فریلنسینگ مدلی از اشتغال است که فرد به صورت پروژه‌ای و آزادکاری با شرکت‌ها همکاری می‌کند. این شغل مزایا و معایب خاص خود را دارد. به هرحال، بسیاری از کارجویان معتقدند در برخی رشته‌ها مثل برنامه نویسی، دیجیتال مارکتینگ و تولیدمحتوا در صورت فریلنسینگ امکان کسب درآمد بیشتر و بالاتری وجود دارد.

فرصت‌های دورکاری بیشتر
دورکاری از گذشته به عنوان سبکی از همکاری وجود داشته است و در مورد مزایا و معایب آن بحث و گمانه‌زنی‌‌هایی وجود داشت. اما در یک سال اخیر به خاطر اپیدمی ویروس کرونا و لزوم فاصله‌‌گذاری اجتماعی، بسیاری از شرکت‌ها و سازمان به سمت دورکاری روی آورده‌اند. از طرف دیگر شمار زیادی از کارجویان هم برای حفظ سلامتی خود عزیزانشان ترجیح می‌دهند به جای کار حضوری به صورت دورکار مشغول به کار شوند.

اگر در آگهی‌های استخدام تهران جستجو کنید می‌بینید که شمار زیادی فرصت شغلی دورکاری نیز برای کارجویان وجود دارد. این موضوع حتی به کارجویانی که در شهرهای دیگر زندگی می‌‌کنند هم اجازه می‌دهد بدون نقل مکان و مهاجرت، فرصت شغلی دورکاری خوب با درآمد مکفی در پایتخت پیدا کنند.

آمار اشتغال و بیکاری در استان تهران
شیوع اپیدمی کرونا صدمات جبران ناپذیری به بدنه اقتصاد کشور و وضعیت اشتغال نیروی کار وارد کرده است. بسیاری از استان‌ها و شهرهای مختلف ایران با افزایش نرخ بیکاری روبرو بوده‌اند و کارجویان را برای پیدا کردن فرصت‌های شغلی با مشکل مواجه کرده‌اند. با این حال، وضعیت اشتغال و بیکاری در استان بسیار مطلوب و قابل قبول بوده و حتی با کاهش نرخ بیکاری روبرو بوده‌ایم.

براساس صحبت‌ها و گزارش‌های استاندار تهران، در سال جاری نرخ بیکاری روندی کاهشی داشته است. براساس آخرین آمار منتشر شده توسط مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری استان تهران، برابر با ۶٫۸ درصد بوده که در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته که نرخ بیکاری ۱۰٫۸% بود به میزان ۲٫۶ درصد کاهش داشته است.

آمارهای به دست آمده نشان می‌دهد که بخش خدمات بیشترین اشتغال و استخدام تهران را به خود اختصاص داده است:

·         سهم بخش کشاورزی به مراتب کمتر و حدود ۱٫۴ درصد بوده است.

بخش خدمات اما بیشترین اشتغال را داشته و حدود ۶۲٫۱ درصد از جمعیت فعال و نیروی کار تهران در این حوزه مشغول به کار بوده اند.
مشاغل پرتقاضا در استان تهران
در سایت جاب ویژن میتوانید با انتخاب شهرهای تهران، در تمامی زمینه‌ها و مشاغل، موقعیت شغلی پیدا کنید. با این حال بازار کار و تعداد فرصت‌های شغلی در همه مشاغل یکسان نیست و در برخی مشاغل، آگهی‌های شغلی بیشتر و بهتری وجود دارد. در ادامه به برخی از مشاغل پرتقاضاو پرکاربرد در آگهی‌های استخدام تهران اشاره می‌کنیم:

برنامه نویس
برنامه نویسی یکی از مشاغل رو به رشد در جهان است و با توجه به دیجیتالی و آنلاین شدن کسب و کارها، تقاضا و بازار کار بسیار خوبی برای این موقعیت شغلی وجود دارد. تمام شرکت‌ها و سازمان‌های تهران برای انجام امور مختلف به برنامه نویس پاره وقت یا تمام وقت نیاز دارند و با توجه به تجمع و تمرکز سازمان‌‌ها و کسب و کارها در این شهر، بازار کار و فرصت‌های کاری زیادی برای برنامه نویسان وجود دارد.

دیجیتال مارکتر
در حال حاضر، تحولی عظیم در نحوه مدیریت کسب و کارها به وجود آمده و هر شرکت و سازمانی که می‌خواهد از قافله عقب نماند باید تمرکز زیادی بر برخی بازاریابی دیجیتال یا آنلاین خود بگذارد.

دیجیتال مارکتینگ حوزه‌ای نسبتا جدید است که تا همین چندسال پیش زیرمجموعه‌ای از واحد بازاریابی و فروش شرکت‌ها به شمار می‌رفت؛ اما به خاطر اهمیت بالای این حوزه، اکنون در بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌های تهران به عنوان بخش و واحدی جداگانه با ده‌ها کارشناس و متخصص فعالیت می‌کند.

هدف از دیجیتال مارکتینگ، برندسازی و شناختن برند و محصولات به مشتریان، اعتمادسازی و ایجاد وفاداری در مشتری و در نهایت فروش و سودآوری بیشتر سازمان است.

کار و استخدام

مشاغل مختلفی در حوزه دیجیتال مارکتینگ وجود دارند:

کارشناس دیجیتال مارکتینگ، کارشناس سئو، کارشناس تولید محتوا، کپی رایترها، ایده‌پردازان و استراتژیست‌ها هر کدام در جنبه‌ای از این حوزه فعالیت می‌کنند.

طراح گرافیک و ویرایش ویدیو
گرافیست‌ها هم بازار کار بسیار خوبی در تهران دارند و هر روز شمار زیادی آگهی جذب گرافیست در سایت جاب ویژن منتشر می‌شود. بخش زیادی از این بازار کار پرتقاضا به خاطر افزایش اهمیت حوزه دیجیتال مارکتینگ است. طراحان گرافیک اگرچه در بخش‌ها و حوزه‌های مختلفی مثل چاپ و نشر هم می‌توانند مشغول به کار شوند؛ اما بخش عمده‌ای از فرصت‌های شغلی گرافیست مربوط به حوزه دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات است.

حسابداری و مشاغل مالی
پایتخت بودن باعث تجمع مراکز و سازمانهای بانکی و مالی و اقتصادی مهم در این شهر شده است. هرچقدر در یک شهر شرکت و سازمان بیشتری وجود داشته باشد به تبع آن به کارشناسان مالی و حسابدار نیز نیاز بیشتری خواهد بود. همچنین وجود بانک‌های متعدد و دفاتر مرکزی بانک‌ها در شهر تهران نیز باعث به وجود آمدن فرصت‌های شغلی متعددی در زمینه بانکداری شده است.

شغل حسابداری نیز از جمله مشاغل پرتقاضا در شهر تهران است و تمامی کسب و کارها و سازمان‌ها برای رسیدگی به امور مالی خود به استخدام یک یا چند حسابدار نیاز دارند. هرچند سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ اغلب بخشی جداگانه برای حسابداری دارند و حسابداران متعدد در قالب یک تیم مشغول به کار هستند.

نحوه جست‌وجوی کار در پایتخت و حومه
کارجویان تا همین چندسال پیش برای جستجوی کار باید به صورت حضوری به دفاتر کاریابی مراجعه می‌کردند یا در صفحات بی انتهای روزنامه‌ها به دنبال آگهی استخدام مناسب می‌گشتند. سایت جاب ویژن با هدف ارائه تسهیلات و خدمات بهتر و سریع‌تر به کارجویان و کارفرمایان ایجاد شده و در مدت فعالیتش، عملکرد بسیار درخشان و موفقی داشته است.

هرروز صدها آگهی استخدامی مربوط به استان‌های مختلف ایران در جاب ویژن منتشر می‌شود. با این حال، بخش زیادی از فرصت‌های کار مختص پایتخت ایران است و کارجویان برای پیدا کردن شغل مناسب و اطلاع از آگهی استخدام امروز تهران به سایت جاب ویژن مراجعه می‌کنند.

علاوه بر این، اگر تمایل به جستجوی کار و موقعیت‌های کاری در مناطق مختلف تهران را دارید هم می‌توانید منطقه موردنظرتان را انتخاب کنید تا تنها آگهی‌های استخدام تهران مربوط به همان منطقه را مشاهده کنید.

جمع بندی
مرکزیت تهران باعث تجمع سازمان‌ها و شرکت‌های مختلفی در این شهر شده و همین موضوع، فرصت‌های شغلی فراوانی را به وجود آورده است. بازار کار خوب پایتخت در مقایسه با سایر شهرها باعث شده برخی کارجویان برای جستجوی کار و اشتغال به این شهر مهاجرت کنند یا به دنبال فرصت‌های شغلی دورکاری در تهران باشند.


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۳۱:۳۴ توسط:محیا باقری موضوع: نظرات (0)