کارجو کارجو .

کارجو

نگاهی به بازار کار و شرایط استخدام رشته‌ی مهندسی معماری

بازار کار  مهندسی معماری چگونه است؟
شد بازار کار این رشته، تفاوت چندانی با عمران ندارد. پیشبینی می‌شود که از سال ۲۰۱۹ تا سال ۲۰۲۹، بازار کار این گروه شغلی حدود ۳ درصد رشد داشته باشد که اندکی کمتر از میانگین رشد تمامی مشاغل در این بازه‌ی زمانی است. یکی از داغ‌ترین مباحث روز در این رشته، طراحی ساختمان‌های سبز است که با اصول توسعه‌ی پایدار، انطباق داشته باشند.

با افزایش نیاز به توسعه‌ی پایدار و مصرف بهینه‌ی انرژی و سایر منابع، توجه به طراحی سبز (green design) که با اصول توسعه‌ی پایدار مطابق دارد، بیشتر می‌شود. معماری در آینده، با علم و فناوری ارتباط نزدیک‌تری خواهد داشت و هر معماری که بتواند خودش را با این تغییرات، سازگار کند، امنیت شغلی بیشتری دارد. طراحی ساختمان‌های هوشمند و طراحی سازه‌هایی برای سکونت در مریخ، از موضوعات داغ این رشته در آینده خواهند بود.

آینده‌ی مهندسی معماری خیلی هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد. هرچند که هنوز با تشکیل کلنی‌های انسانی در مریخ، سال‌ها فاصله داریم ولی در آینده‌ی نه‌چندان دور، موضوعات جدیدی در این رشته ظهور خواهند کرد که انگیزه‌ای برای ورود به این حوزه باشند. در طول دو دهه‌ی گذشته، صنعت ساخت‌و ساز شاهد تغییرات چشمگیری بوده است. این تغییرات مسیر را برای آینده‌‌ای که مفاهیم کنونی  در آن جایی ندارند، هموار کرده‌اند. امروزه از کمپوست به عنوان مصالح ساختمانی استفاده می‌شود، سرمایه‌گذاری جمعی و طراحی تیمی محبوبیت فزآینده‌ای در پروژه‌های معماری دارند و تمرکز مهندسین معمار روی اهمیت زیرساخت‌های سازگار با محیط زیست و صرفه‌جویی در مصرف انرژی است. به علاوه، مرز بین فضای عمومی و خصوصی، روز‌به‌روز در حال کمرنگ‌تر شدن است.

اهمیت رشته‌ی شهرسازی در بازار کار مهندسی معماری
متخصصان شهرسازی، شهرهای جدید را طراحی می‌کنند و نقشه‌هایی برای نوسازی شهرهای قدیمی، تهیه می‌نمایند. این رشته، بازار کار بسیار خوبی دارد. متخصصان شهرسازی با تعیین مکان مدارس، خیابان‌ها، بیمارستان‌ها و دیگر زیرساخت‌ها، به دولت‌ها کمک می‌کنند تا مشکلات اقتصادی، زیست‌محیطی و اجتماعی را حل کنند.

شهرسازان باید بتوانند آینده‌ی جوامع بشری را پیشبینی کنند و بر آن اساس، شهرهایی طراحی نمایند که جوابگوی نیازهای نسل‌های آتی باشند. انتظار می‌رود که رشته‌ی شهرسازی، از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۹، حدود ۱۱ درصد رشد داشته باشد که نزدیک به سه برابر میانگین رشد سایر مشاغل است.

مهندسی معماری چه فرقی با مهندسی عمران دارد؟
فارغ‌التحصیلان عمران روی طراحی و ساخت پروزه‌های بزرگ‌مقیاس شامل جاده‌ها، پل‌ها، فرودگاه‌ها، سیستم‌های آب‌رسانی، زیرساخت‌های عمومی و … کار می‌کنند. در مقابل، مهندسین معمار که مهندس ساختمان نیز نامیده می‌شوند، در بهینه‌سازی ساختارها و سیستم‌های درون ساختمان‌ها تخصص دارند و معمولا با سیستم‌های سرمایشی، گرمایشی و تهویه‌ی مطبوع (HVAC)، آکوستیک و نورپردازی سروکار دارند. هم مختصصین عمران می‌توانند برای آگهی‌های استخدام مهندس معماری رزومه ارسال کنند و هم مهندسین معمار می‌توانند به دنبال تصاحب فرصت‌های استخدام مهندس عمران باشند.

کارآموزی مهندسی معماری چگونه شانس استخدام در این رشته را بالا می‌برد؟
دوره کارآموزی فرصتی فوق‌العاده برای کسب تجربه، یادگیری و افزایش مهارت‌های فردی و فنی است. در حال حاضر، شرکت‌های متعددی ممکن است اقدام به استخدام کارآموز معماری بکنند. این دوره اغلب حقوق و پرداختی بالایی ندارد؛ اما مهم‌ترین بخش کارآموزی، جنبه یادگیری و آموزش‌های باارزشی است که فرامی‌گیرید. در دوره کارآموزی، شما فرصت همکاری و کار در کنار معماران باسابقه و حرفه‌ای را پیدا می‌کنید و می‌توانید از آن‌ها چیزهای زیادی یاد بگیرید. علاوه بر دانش تخصصی، دوره کارآموزی معماری به شما فرصت آشنا شدن با عملکرد شرکت‌ها و روابط کاری را نیز می‌دهد و به تقویت مهارت‌هایی مثل روابط عمومی، سازمان‌دهی، توانایی ارائه کار و برقراری ارتباط با مشتری و همکاران کمک می‌کند.

برای استخدام شدن به عنوان مهندس معمار باید چه مهارت‌ها و تحصیلاتی داشته باشید؟
حداقل مدرک تحصیلی برای ورود به بازار کار مهندسی معماری، لیسانس رشته‌ی معماری و شهرسازی یا یک رشته‌ی مرتبط مثل عمران است. البته در بعضی از آگهی‌های استخدام کارآموز معماری، مدرک کاردانی این رشته یا رشته‌های مرتبط نیز پذیرفته می‌شود. مهارت‌های زیر، مهمترین مهارت‌‌هایی هستند که برای مهندسی معماری به آن‌ها نیاز دارید:

مهارت‌های تحلیلی برای درک محتوای طراحی‌ها مثل سیستم‌های مکانیکی و چگونگی اثرگذاری آن‌ها روی عملکردهای ساختمان
مهارت‌های ارتباطی برای صحبت‌کردن در رابطه با ایده‌ها و به اشتراک گذاشتن آن‌ها در جلسات ارائه‌ی طرح‌ها و آماده‌سازی نقشه‌ها
مهارت در سازمان‌دهی برای مدیریت اسناد و مدارک مرتبط با پروژه
خلاقیت در طراحی ظاهر کلی ساختمان‌ها و دیگر ساختارها برای حصول یک سازه‌ی نهایی مطلوب و عملکردی
مهارت‌های فنی برای استفاده از فناوری CADD به منظور تهیه‌ی نقشه‌ها به عنوان بخشی از مدل‌سازی اطلاعاتی ساختمان (BIM)
مهارت در تصور نحوه‌ی قرارگیری اجزای مختلف ساختمان نسبت به هم دیگر
مهارت‌های ریاضیاتی برای انجام محاسبات ریاضیاتی به منظور تعیین ویژگی‌های ساختمان .برای مشاهده‌ی آگهی‌های استخدام معماری می‌توانید به سایت استخدام جاب ویژن مراجعه کنید.
 


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱ تیر ۱۴۰۰ساعت: ۰۴:۰۹:۴۴ توسط:محیا باقری موضوع: نظرات (0)