کارجو کارجو .

کارجو

آشنایی با گرایش‌ها و مشاغل مختلف در رشته‌ی مهندسی برق

نگاهی کلی به رشته‌ی مهندسی برق
مهندس برق همان‌طور که از نام شغلش مشخص است مسئولیت طراحی هر ابزار و وسیله‌ای که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم از نیروی الکتریسیته و برق استفاده می‌کند را بر عهده دارد. این مهندسین سیستم‌های الکتریکی و دستگاه‌های الکترونیکی را بررسی و آزمایش می‌کنند تا قبل از راه‌اندازی و استفاده عموم از عملکرد صحیح و ایمن آن‌ها مطمئن شوند. این گروه شغلی شامل مشاغل بسیار متنوعی می‌باشد. متخصصین این حوزه، مدارها و سیستم‌های الکتریکی و الکترونیکی را در سازه‌های بزرگ و کوچک، طراحی می‌کنند. میزان درآمد مهندس برق تا حد زیادی به میزان تحصیلات، دانش فنی و مهارت‌های تخصصی فرد و همین‌طور تجربیات عملی و سابقه کاری او  بستگی دارد.

چهار گرایش مهندسی برق
مهندسی برق قدرت: شاید شما هم یکی از فارغ‌التحصیلان پرشمار این گرایش باشید! به دلیل موقعیت‌های شغلی بهتر برای استخدام مهندس برق قدرت، بسیاری از دانشجویان رشته برق این زیرشاخه را انتخاب می‌کنند. فرصت‌های کاری این رشته بسیار متنوع است؛ از طراحی و ایجاد شبکه انتقال قدرت در نیروگاه‌ها تا طراحی تابلوبرق‌ها در واحدهای صنعتی کوچک.

مهندسی الکترونیک: مهندسین برق الکترونیک، مدارهای الکترونیکی دستگاه‌های مختلف رر ا طراحی می‌کنند.

مهندسی برق کنترل: غالبا مهندسان برق کنترل، وظیفه نظارت و کنترل سیستم‌های طراحی شده را بر عهده دارند. اگر ترجیح می‌دهید برای کار در یک سازمان دولتی گزینش شوید؛ انتخاب این گرایش کمک زیادی به شما می‌کند. معمولا سازمان‌های موشکی و پدافند یا شرکت‌هایی که در زمینه هوافضا فعالیت دارند؛ مهندسان برق کنترل را جذب می‌کنند.

مخابرات: اگر گرایش مخابرات را انتخاب کرده‌اید؛ می‌توانید در سازمان‌هایی که در زمینه ارتباطات راه دور و تلکام فعالیت می‌کنند؛ مشغول به کار شوید. برخی از این سازمان‌ها مثل  اپراتورهای تلفن همراه، اداره مخابرات، سازمان صدا و سیما و …بیشترین نیاز را به استخدام مهندس برق مخابرات دارند.

مهندسی برق شامل چه شغل‌هایی است؟
همانطور که در بالا دیدید، مهندسی برق شامل چهار گرایش اصلی است. با این حال، گروه‌های شغلی مختلفی برای مهندسین برق تعریف شده است که در اینجا، مهم‌ترین آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

مهندس برق پزشکی: علاوه بر متخصصان مکانیک، متخصصان الکترونیک نیز می‌توانند شغل مهندسی پزشکی را انتخاب کنند. در این شغل، از ترکیب اصول مهندسی با علوم پزشکی استفاده می‌شود. مهندسین پزشکی به طراحی و ساخت دستگاه‌ها، تجهیزات، سیستم‌های کامپیوتری و نرم‌افزارهای مورد نیاز در پزشکی کمک می‌کنند. 

مهندس برق خودرو: این مهندسین، سیستم‌های برق‌کشی و مدارهای الکترونیکی خودروها و وسایل نقلیه را طراحی می‌کنند.

مهندس هوا-فضا: تمامی هواپیماها، ماهواره‌ها و موشک‌ها، دارای سیستم‌های الکترونیکی پیچیده‌ای هستند. بنابراین، متخصصان الکترونیک می‌توانند به عنوان مهندس هوافضا مشغول به کار شوند.

مهندس برق صنعتی: صنایع و کارخانه‌ها دارای خطوط تولید و تأسیساتی هستند که همگی با برق کار می‌کنند و نیازمند برق‌کشی‌های پیچیده‌ای می‌باشند. این کار بر عهده‌ی مهندسان برق صنعتی است.

مهندس مخابرات: کارشناسان مخابرات با اصول کار سیستم‌های مخابراتی مثل سیستم‌های انتقال صوت یا داده، فیبرهای نوری و امواج، آشنایی دارند و سیستم‌های مخابراتی را طراحی کرده، توسعه می‌دهند و از آن‌ها نگهداری می‌کنند. سازمان‌هایی مثل سازمان مخابرات، صدا و سیما و ارگان‌های نظامی، نیازمند کارشناس مخابرات هستند.

مهندس میکروکنتلر: میکروکنترلر، یک ریز-کامپیوتر است که عملکرد سیستم‌های نهان در دستگاه‌هایی مثل چیلرها، لوازم خانگی و … را کنترل می‌کند. طراحان میکروکنترلر، این ریز-کامپیوترها را طراحی کرده، می‌سازند و برنامه‌نویسی می‌کنند.

 دیگر مشاغل مختلف در گروه شغلی مهندسی برق:

 مهندس سخت‌افزار

مونتاژکار و تعمیرکار الکترونیک

نقشه‌کش برق

طراح روشنایی

مهندس کنترل

مهندس طراحی و توسعه‌ی شبکه

مهندس فروش

تحقیق و توسعه در مهندسی برق

و ...

مهندسی برق نیازمند چه مهارت‌ها و توانمندی‌هایی است؟
تمرکز
ابتکار عمل
مهارت‌های بین فردی و روحیه همکاری
مهارت‌های ریاضی
دست به آچار بودن
نوشتن
زبان انگلیسی قوی
شرایط محیط کار مهندسی برق چگونه است؟
طیف وسیعی از صنایع و کسب و کارها به استخدام مهندس برق و الکترونیک نیاز دارند؛ از همین روز مهندسین برق در محیط‌های کاری مختلفی مثل آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی، معادن، کارخانه‌های صنعتی و تولیدی، نیروگاه‌ها و تنظیمات اداری مشغول به کار می‌شوند محیط کاری مهندسی برق ممکن است خطراتی نیز به همراه داشته باشد؛ به ویژه اگر در نزدیکی تجهیزات و سیستم‌های الکترونیکی فشار قوی مشغول به کار باشند.

برای مشاهده‌ی جدیدترین آگهی‌ها استخدام مهندس برق می‌توانید به وبسایت کاریابی آنلاین جاب ویژن مراجعه کنید.

اغلب مهندسین برق و الکترونیک بخش زیادی از ساعات کاری‌شان پشت میز و مشغول توسعه طرح‌های مختلف، برنامه‌ریزی بودجه و آماده‌سازی برنامه‌ و زمانبندی پروژه‌ها هستند؛ اما گاهی لازم است برای بررسی مشکلات یا جمع آوری اطلاعات راجع به پروژه‌های جدی از سایت‌ها و محیط‌های کاری مختلف بازدید کنند.

پردرآمدترین مشاغل در مهندسی برق
صنعت نفت (بخشی از درآمد بالای افراد شاغل در این صنعت، به دلیل سختی شرایط کار است)
طراحی سیستم‌های کامپیوتری
صنعت هوافضا
صنایع مرتبط با نیمه‌رساناها


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۴:۰۲:۳۸ توسط:محیا باقری موضوع: نظرات (0)